Ministrul Sănătății, Florian Bodog, a declarat că Inspectoratul General pentru Situații de Urgență (IGSU) a pornit licitația pentru achiziția de ambulanțe la începutul acestui an. Achiziția, spune Bodog, a fost anulată la cererea Agenției Naționale pentru Administrare Fiscală (ANAF) după ce mai multe persoane au contestat-o. În aceste condiții, ministrul Sănătății spune că este nevoie de semnarea unui nou protocol între Ministerul Sănătății și Ministerul Afacerilor Interne.
„Protocolul se semnează luni. Caietele de sarcini sunt gata. (…) Eu am punctul de vedere de la ANAF care spune că protocolul nu mai este valabil, pe de altă parte nu există nicio hârtie, nicio garanție de la ANAF că următoarea procedură dacă se va desfășura la IGSU va dura 30 de zile pentru că, așa cum am spus, Comisia noastră a verificat caietele de sarcini și are foarte multe observații, aproape la fiecare pagină. Deci practic, caietul de sarcini se va modifica urmare a modificărilor făcute de către comisia noastră. Să nu se întâmple același lucru cum s-a întâmplat la IGSU”, a declarat ministrul Sănătății, Florian Bodog, la Digi 24.
În replică, șeful Departamentului pentru Situații de Urgență, secretarul de stat în Ministerul Afacerilor Interne, Raed Arafat, spune că există posibilitatea semnării unui protocol pe baza celui vechi și care permite lucrurilor să se desfășoare mai departe în maniera începută și avertizează că un nou protocol nu va duce decât la întârzieri și mai mari, în condițiile în care mașinile aflate în dotarea IGSU sunt deja învechie.
„Noi stăm acum fără mașini aproape. Cu ambulanțele de tip B și C am ajuns cu ele într-o situație fără egal la momentul ăsta. În București sunt 48 de mașini de tip B la SMURD, din care abia reușim 20-25 să le avem funcționale. Băgăm una, scoatem două la reparat, din cauza vechimii. Aparatele sunt vechi deja, deci nu mai fac față aparatele din mașini și ne costă imens de mulți bani ca să le rezolvăm. Trebuie să înlocuim sute de ambulanțe, dar nu știu dacă o putem face imediat. Cel mai important este eligibilitatea accesării fondurilor europene la IGSU comparativ cu Ministerul Sănătății. Ministerul Sănătății nu poate accesa pe tema asta, să cumpere ambulanțe, și asta se știe bine”, a declarat Raed Arafat.
Secretarul de stat în Ministerul Afacerilor Interne spune că este vorba de o întârziere de cel puțin o lună, două până se va semna acordul cadru, timp în care salvatorii vor sta tot fără dotările necesare.
„Primele ambulanțe nu le vom vedea nici măcar pe la jumătatea anului viitor”, a precizat Raed Arafat.
Întrebat ce se întâmplă dacă se semnează un nou protocol, Arafat a replicat „Dacă decizia este luată, atunci mă bucur că am deschis subiectul acum și să-și asume responsabiltatea cei care semnează la momentul la care vor muri oameni pentru că încă nu avem ambulanțe”.
„Anunțul domnului Ministru al Sănătății, Florian Bodog, făcut vineri la Craiova, referitor la achiziția ambulanțelor pentru SMURD și serviciile de ambulanță, menționând că acordul semnat în 2016 între cele două ministere, cel al al Sănătății și cel al Afacerilor Interne, nu mai este valabil în baza noii legislații, ascunde multe adevăruri nespuse și este de fapt, pentru cei care cunosc bine situația și evoluția ei, un anunț al întârzierii achizițiilor de ambulanțe pentru SMURD și serviciile de ambulanță și nu al demarării procedurilor, care au fost deja demarate de fapt, dar nu sunt «agreate», dorința fiind de a repeta totul de la zero lăsând la o parte muncă realizată de comisii mixte care au muncit câteva luni deja pe acest subiect la nivelul IGSU”, a transmis, pe pagina sa de Facebook, Raed Arafat, șeful Departamentului pentru Situații de Urgență (DSU).
Secretarul de stat a precizat că săptămâna trecută i-a trimis ministrului Sănătății o scrisoare în care a explicat situația dificilă în care se regăsește SMURD, în ceea ce privește dotarea serviciilor de ambulanță, și în care a spus despre „modul în care am fost sabotați, în mod deosebit la nivelul Ministerului Sănătății, și mă refer aici la funcționari din cadrul Ministerului Sănătății care au sabotat procesul de dotare al serviciilor de ambulanță și SMURD în mod continuu”.
„Am așteptat și am sperat că semnalele de alarmă date, de mine și de unii colegi din sistemul de urgență, în ultima perioada să fie înțelese și să stăm la masă să găsim soluțiile optime pentru a rezolva urgent situația critică în care ne aflăm și care chiar dacă nu a început deja să ucidă oameni și să producă victime, va începe să aibă acest impact într-un timp foarte scurt. Rezultatul avertizărilor și tentativelor de a găsi soluții concrete și urgențe s-a limitat doar la nivel de declarații ale domnului ministru care nu reprezintă soluții reale, ci doar întârzieri suplimentare și o încercare de a liniști personalul din sectorul de urgență și mass media care preia informațiile respective că atare la acest moment”, a mai spus Raed Arafat.
Șeful DSU a mai transmis că nu vrea să intre în polemică cu ministrul Sănătății, însă „între ce dorește să facă dânsul și găsirea unor soluții reale în interesul public”, Arafat a anunțat că rămâne cel care își va exprima punctul de vedere luând în considerare interesul populației și al sistemului de urgență.
„Sper ca totuși înțelepciunea și interesul real pentru beneficiarii fără voie a sistemului de urgență să-l determine pe domnul ministru să-și revizuiască abordarea astfel încât să putem începe remedierea situației în cel mai scurt timp posibil, lăsând la o parte aspectele ce nu au de a face cu realitatea”, a conchis Arafat.
Ministrul Sănătății, Florian Bodog, a declarat, vineri, la Craiova, că urmează să fie demarată procedura de achiziție pentru dotările necesare SMURD.
„Am transmis chiar ieri (nr joi), știți că protocolul pe care îl aveam încheiat cu ministerul de interne nu mai era corespunzător conform noii legi a achizițiilor, am transmis protocolul doamnei ministru de Interne și
am și avut o discuție cu dânsa și cu domnul prim-ministru și vom semna acest protocol după care vom demara procedura de achiziție atât pentru ambulanțe cât și pentru SMURD-uri. A fost o confuzie și vreau să o lămurim, referitor la cele trei mii de ambulanțe pentru fiecare unitate administrativ teritorială, aceasta este cu totul altă finanțare și practic demarăm și acest program, vor fi o sută de astfel de vehicule care vor asigura accesul populației sărace din zonele izolate la servicii medicale. Aceste vehicule, primele o sută, vor fi aduse într-un program pilot, pe un program al Băncii Mondiale, după care vom continua”, a declarat Florian Bodog.